overtreding.be

      


Vanochtend vonden in ons land de eerste tests met zelfrijdende vrachtwagens plaats. Niet alleen Vlaams Minister Ben Weyts nam plaats in een van die zelfrijdende vrachtwagens. In elke vrachtwagen zat ook nog… een bestuurder. Dat is namelijk nog steeds verplicht in België. Vooraleer de zelfrijdende vrachtwagens echt zonder chauffeur de baan op kunnen, moet er nogal wat wetgeving worden aangepast, zo blijkt. De juristen van overtreding.be leggen uit.

 

Zelfrijdende vrachtwagens

De techniek heet eigenlijk ‘platooning’. Een ‘peloton’ vrachtwagens volgt elkaar op zeer korte afstand op. Enkel de eerste vrachtwagen wordt nog bestuurd door een echte chauffeur. De andere vrachtwagens zijn met de eerste verbonden via WiFI en GPS. Remt de eerste vrachtwagen af, dan remt het ganse peloton automatisch mee.

De techniek zou een stuk goedkoper zijn. Per ‘peloton’ is er namelijk nog maar 1 chauffeur nodig, in plaats van 3 of meer. Vrachtwagens die dichter bij elkaar rijden hebben ook minder last van weerstand en verbruiken zo dus minder benzine. Dat is ook goed voor het milieu.

Alleen wil de wetgeving nog niet helemaal mee.

 

Verdrag van Wenen

Zo moet volgens het Verdrag van Wenen elk voertuig nog steeds verplicht een bestuurder hebben. Zonder bestuurder mag een voertuig simpelweg niet de baan op.

Het Verdrag aanpassen is bovendien niet zo eenvoudig. Daarvoor moeten alle partijen die het verdrag ondertekenden (een kleine 70) opnieuw aan tafel gaan zitten. En dat kan wel even duren.

 

België

Ook de Belgische wetgeving zit tegen. Zowel de Wegcode als de Wegverkeerswet zitten nog vol ‘bestuurders’. Ook volgens de Wegcode moet elk voertuig in beweging een bestuurder hebben. Die bestuurder moet zijn voertuig bovendien ook ‘voortdurend in de hand houden’.

Ook bij ons (voorlopig) dus geen voertuig, zonder bestuurder.

 

Wegcode

Bovendien lijken de vrachtwagens ook helemaal niet geprogrammeerd om de Belgische Wegcode te respecteren. Volgens de Wegcode moeten vrachtwagens, buiten de bebouwde kom, minstens 50 meter afstand houden ten opzichte van hun voorligger. Uit de beelden blijkt dat dit tijdens de proef alvast niet het geval was.

Na de test bleek dat Minister Ben Weyts een bijzondere toelating had gegeven om uitzonderlijk dichter dan 50 meter van elkaar te rijden. Als Vlaams Minister heeft hij die bevoegdheid. Echter, wanneer de vrachtwagens echt zonder chauffeur de baan op gaan, geldt die uitzondering niet meer. Dan moeten ze gewoon de Wecgode volgen (tenzij die gewijzigd wordt). En volgens de Wegcode moeten die vrachtwagens wel degelijk minstens 50 meter afstand houden. Met een onderlinge afstand van minstens 50 meter, verdwijnt echter ook de brandstofbesparing. Dat betekent geen voordeel voor het milieu en al evenmin voor de vervoerder.

Vrachtwagens mogen evenmin inhalen bij regenweer. Maar wat als de echte chauffeur dan toch inhaalt? Blijft het peloton dan achter? En hoe weet het peloton nu of het regent? En wat als de bestuurder andere verkeersovertredingen begaat?

 

Verzekeringen

Ook op het vlak van verzekeringen rijzen er nog wat problemen. Wie is aansprakelijk voor een ongeval met een zelfrijdende vrachtwagen? De ‘echte’ chauffeur vooraan in het peloton (die het ganse peloton bestuurt)? De bestuurders van de andere voertuigen (die een fout begingen)? Of de fabrikant van de vrachtwagen (die zijn vrachtwagens verkeerd programmeerde)?

De zelfrijdende vrachtwagens hebben dus nog een hele weg af te leggen, met chauffeur, alvorens ze zonder de baan op kunnen.

 


      

Vluchtmisdrijf? Wat moet je doen na een ongeval?
Voortaan wordt er geflitst in Luxemburg
Vertel het voort!