Hardrijders brengen overheid 465.000 EUR op… per dag!
De eerste helft van 2016 schreef de politie bijna 1.7 miljoen flitsboetes uit. Dat levert de Belgische overheid minstens 465.000 EUR op. Elke dag opnieuw! Dat berekende overtreding.be
9.300 PV’s per dag
De Federale Politie maakte opnieuw cijfers bekend over de flitsboetes die in 2016 werden uitgeschreven. De eerste zes maanden van 2016 waren dat er net geen 1,7 miljoen. Dat zijn ongeveer 9.300 flitsboetes per dag.
Ter vergelijking: in 2015 werden met zijn allen zo’n 1.6 miljoen keer geflitst. Vlaanderen nam daarvan ongeveer 60% voor zijn rekening. Toen goed voor 5.400 ‘Vlaamse’ flitsboetes per dag.
Boete?
Aan al die pv’s hangt uiteraard ook een stevig prijskaartje. De website overtreding.be berekende dat deze snelheidsovertredingen de staatskas minstens 465.000 EUR opleveren. Per dag! Dat is zo’n 170 miljoen euro per jaar.
“Een snelheidsovertreding kost je minstens 50 EUR”, stelt overtreding.be. “Dat is de boete wanneer je minstens 1 en maximum 10 km/u te snel rijdt. Rijd je meer dan 10 km/u te snel, dan neemt het bedrag zelfs nog toe. Op de snelweg komt er 5 EUR bij per kilometer per uur te snel, binnen de bebouwde kom 10 EUR. Het bedrag kan dus aardig oplopen.”.
Wie meer dan 40 km per uur te snel rijdt, komt verplicht voor de politierechtbank. Binnen de bebouwde kom word je gedagvaard zodra je meer dan 30 km/u te snel rijdt.
Omdat niet alle metingen even nauwkeurig zijn, heb je wel nog recht op een correctie. Van de gemeten snelheid wordt automatisch 6 km/u afgetrokken. Rijd je meer dan 100 km/u, dan bedraagt de correctie zelfs 6 procent.
Aangepaste snelheid?
Naar de reden van het hoge aantal flitsboetes moet er volgens overtreding.be niet lang gezocht worden.
“We staan met z’n allen een pak meer in de file. Snelwegen en zelfs gewestwegen zijn een stuk minder interessant geworden voor flitsers. Daarom wordt er steeds vaker geflitst in een dorpskern of een zone 30. En de omgeving nodigt daar dikwijls uit om sneller te rijden dan toegestaan. Volgens de wet volstaat het ook niet om een bordje met ‘zone 30’ op te hangen. Ook de weg zelf moet worden aangepast.”
“Willen we dat bestuurders echt trager gaan rijden, dan moet dus ook onze infrastructuur worden aangepakt. Maar dat kost natuurlijk handenvol geld”, besluit overtreding.be.