overtreding.be

      


Bank en verzekeraar Argenta lanceerde vandaag een app die de smartphone vergrendelt tijdens het rijden. Daarmee wilt Argenta naar eigen zeggen de verkeersveiligheid verhogen. De juristen van overtreding.be maken daar enkel enkele kanttekeningen bij.

Nieuwe app Argenta

Het principe van de app is kinderlijk eenvoudig. Wanneer de smartphone detecteert dat hij sneller dan 15 km/u beweegt, vergrendelt de app programma’s voor e-mail, sociale media en chatprogramma’s zoals WhatsApp. Ook een sms versturen of niet-handenvrij bellen zou niet meer mogelijk zijn.

Verkeersveiligheid

Verkeersexperts zijn opgetogen over de nieuwe app. Volgens recent onderzoek gebruiken steeds meer bestuurders hun smartphone achter het stuur. En dat terwijl de smartphone sinds kort de voornaamste oorzaak van verkeersongevallen zou zijn.

Maar er zijn ook enkele keerzijdes aan de medaille.

Premies

Op zich is het idee niet nieuw. In Nederland bestaan gelijkaardige apps al veel langer. En begin dit jaar werd op het autosalon ook de Belgische app FreeeDrive voorgesteld. Maar wanneer verzekeraars gelijkaardige apps voorstellen, doet dat de wenkbrauwen fronsen.

Verzekeraars hebben natuurlijk een eerste, duidelijk belang bij een veiliger verkeer: minder ongevallen, dat betekent ook dat de verzekeraar minder schadevergoeding moet uitbetalen. En dat betekent natuurlijk een fikse besparing.

Maar de besparingsdrang kan ook andere gevolgen hebben: verzekeraars kunnen hun verzekerden namelijk verplichten de app op hun smartphone te installeren als zij een autoverzekering willen afsluiten. Of een (veel) hogere premie vragen van wie dat niet wil doen.

Wie eenmaal een boete voor overdreven snelheid kreeg, of een ongeval veroorzaakte, zou dan onmogelijk nog aan een verzekering kunnen geraken. Met alle gevolgen (zoals onverzekerd rijden) vandien.

Waterdicht?

Bovendien is het systeem ook niet waterdicht.  Zo zouden tal van toepassingen – die ook de aandacht van de bestuurder afleiden – niet worden geblokkeerd door de app. Op de iPhone zou de app al helemaal niet werken.

En wat te denken van de mogelijkheid om aan te duiden dat je niet de bestuurder, maar een passagier bent? De verleiding zou groot kunnen zijn om toch snel de smartphone in de hand te nemen.

Wegcode

Tot slot nog deze waarschuwing: wie de app gebruikt, zou kunnen denken dat je je smartphone wel in de hand mag houden en bedienen zolang je trager rijdt dan 15 km/u.

Laat je echter niet vangen! Over bellen en rijden zegt de Wegcode dit: enkel wanneer je voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag je een smartphone in je hand houden en bedienen.

En dat stilstaan moet je erg strikt interpreteren. Wie stilstaat voor het rode licht of in de file, kan nog steeds een boete krijgen van maar liefst 110 EUR.

Ook wie stilstaat in de file of voor het rode licht en zijn smartphone in de hand houdt en bedient, riskeert een boete van 110 EUR

Conclusie

Op zich is het initiatief van Argenta lovenswaardig. Zolang de hoogte van de premies maar niet afhankelijk wordt gemaakt van het gebruik van de app.

 


      

Eerherstel
Geen 4 zittingen meer voor 1 verkeersovertreding
Vertel het voort!