overtreding.be

      


Vier maanden geleden pas installeerde het Groothertogdom Luxemburg zijn eerste flitspaal. Recent werden er nog tien LIDAR-flitspalen bijgeplaatst. Wat moet je weten over die nieuwe flitspalen?

Geflitst in Luxemburg

Het gaat om flitspalen uitgerust met zogenaamde LIDAR-technologie (wikipedia), die werkt met laserstralen. Deze LIDARs meten de snelheid van meerdere voertuigen tegelijkertijd, kunnen gewone wagens onderscheiden van vrachtwagens en kunnen verschillende foto’s na mekaar trekken.

Plaatsen

De flitspalen worden geplaatst waar er een maximaal toegelaten snelheid heerst van 70, 90 of 110 km/u. Er komen geen flitspalen op plaatsen waar men 130 km/u mag.

Bereik

De flitspalen hebben een bereik van maar liefst 70 meter. Op het laatste nippertje remmen zal dus niets meer uithalen.

Tolerantie

De toestellen passen, net als in België, ook een zekere correctie toe. Bedraagt de toegelaten snelheid minder dan 100 km, dan bedraagt de correctie 3 km/u. Op wegen waar men meer dan 100 mag, bedraagt de correctie 3 %.

In werking

Voor wie er nog aan twijfelt: voortaan wordt er wel degelijk geflitst in Luxemburg! In de eerste 36 uur dat de nieuwe flitspalen in werking waren, werden al 2.300 bestuurders geflitst. Op een kleine week tijd, waren het er al meer dan 10.000!

Sanctie

Wie toch wordt geflitst, moet vanzelfsprekend een boete betalen. Deze hangt af van de toegelaten snelheid en hoever de bestuurder daarboven zat. Je precieze boete berekenen, kan hier.

Mobiele flitsers

Naast de 20 vooropgestelde vaste flitspalen, zal de Luxemburgse politie ook gebruik maken van 6 mobiele radars met dezelfde technologie.

 


      

Er rammelt wat aan de zelfrijdende vrachtwagens
Hoe zat het ook alweer met dat pinken?
Vertel het voort!